Engelsk
Delmål 1: efter 3. klassetrin
Den egentlige engelskundervisning begynder først i skolens 4. klasse.
Indtil da skal børnene i fortællinger, musik, sproglege, rim og remser præsenteres for sproget i funktion, for derigennem at nærme sig en genkendelse af sprogets små ord og først og fremmest sprogets melodi.
Delmål 2: efter 6. klassetrin i engelsk
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:
- Lytte og forstå, imitere, svare på enkle spørgsmål og handle i dagligdags situationer på baggrund af kommunikation.
- Opøves i dramalege, dukketeater og små ekstemporalspil
- Stille spørgsmål og diskutere såvel korte skriftlige- som mundtlige oplæg
- De skal tillige stifte bekendtskab med sproget formidlet gennem forskellige medie som TV, film, internet og bøger af passende sværhedsgrad
- Arbejdet med at etablere e-mail kontakter til en udenlandsk og en engelsk venskabsklasse påbegyndes. Herigennem opøves evnen til at udtrykke sig skriftligt samtidig med en kulturel bevidsthed begynder at tage form
De Delmål 3: efter 9. klassetrin, engelsk
- forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen
- forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige sociale og regionale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige
- følge med i og deltage i en samtale mellem flere indfødte sprogbrugere deltage uforberedt i samtaler om kendte emner
- fremlægge et forberedt stofområde selvstændigt og sammen med andre
- redegøre for erfaringer, følelser, holdninger og viden i forbindelse med samtaler og debatter om almindeligt kendte emner
- læse, forstå og referere hovedindholdet af skrevne tekster i dagligdags sprog inden for mange forskellige genrer og inden for genkendelige emner og problemstillinger
- uddrage og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for genkendelige emner og problemstillinger
- udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende, skriftlig form
- afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren, når der er tale om teksttyper fra dagligdagen
- udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for almindeligt forekommende sociale omgangsformer
- udtrykke sig uformelt mundtligt og skriftligt i en afpasse stilen efter modtager, situation og teksttype
- anvende en basisviden om gængse teksters opbygning
- anvende et tilstrækkeligt og forholdsvis præcist ordforråd inden for gængse emneområder
- anvende synonymer eller omskrivninger
- anvende en grundlæggende viden om faste vendinger og kulturbundne udtryk inden forområder, der kan føre til misforståelser
- have en udtale, der ligner britisk sprogtone
- anvende viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ordstilling, verbernesformer og funktioner, når fokus er på den sproglige form
- anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig
- udnytte de muligheder, der er for at opsøge og bruge engelsk uden for skolen
- anvende, omskrive og bruge overbegreber, synonymer
- lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation
Engelsk delmål
- abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante
- læse for at få oplevelse og information eller for at tilegne sig stof
- anvende skimming og skanning, når store tekstmængder skal overskues, eller der søges efter information
- udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation
- anvende ordbøger, grammatiske oversigter og bruge stavekontrol hensigtsmæssigt
- anvende og udnytte viden om skriveprocessens faser
- gennemføre en aktivitet alene og sammen med andre
- have basisviden om værdier og normer i engelsktalende lande med baggrund i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa, musiktekster, blade, film, tv og internettet
- perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande inden for emne som skole, livsstil, forbrug, fritids- og arbejdsliv og aktuelle politiske problemstillinger
- benytte informationer fra engelsksprogede kilder i et vist omfang
- belyse en sag fra flere sider i forbindelse med fremlæggelse af et emne eller i en debat
- anvende engelsk som fælles kommunikationsform i mødet med udlændinge, på rejse og ved brug af e-mail