Engelsk

Delmål 1: efter 3. klassetrin

Den egentlige engelskundervisning begynder først i skolens 4. klasse.

Indtil da skal børnene i fortællinger, musik, sproglege, rim og remser præsenteres for sproget i funktion, for derigennem at nærme sig en genkendelse af sprogets små ord og først og fremmest sprogets melodi.

Delmål 2: efter 6. klassetrin i engelsk

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

  • Lytte og forstå, imitere, svare på enkle spørgsmål og handle i dagligdags situationer på baggrund af kommunikation.
  • Opøves i dramalege, dukketeater og små ekstemporalspil
  • Stille spørgsmål og diskutere såvel korte skriftlige- som mundtlige oplæg
  • De skal tillige stifte bekendtskab med sproget formidlet gennem forskellige medie som TV, film, internet og bøger af passende sværhedsgrad
  • Arbejdet med at etablere e-mail kontakter til en udenlandsk og en engelsk venskabsklasse påbegyndes. Herigennem opøves evnen til at udtrykke sig skriftligt samtidig med en kulturel bevidsthed begynder at tage form

De Delmål 3: efter 9. klassetrin, engelsk

  • forstå talt engelsk om kendte og ukendte emner fra dagligdagen
  • forstå hovedindholdet af lyd- og billedmedier, hvor forskellige sociale og regionale sproglige varianter forekommer, når emnerne er genkendelige
  • følge med i og deltage i en samtale mellem flere indfødte sprogbrugere deltage uforberedt i samtaler om kendte emner
  • fremlægge et forberedt stofområde selvstændigt og sammen med andre
  • redegøre for erfaringer, følelser, holdninger og viden i forbindelse med samtaler og debatter om almindeligt kendte emner
  • læse, forstå og referere hovedindholdet af skrevne tekster i dagligdags sprog inden for mange forskellige genrer og inden for genkendelige emner og problemstillinger
  • uddrage og anvende informationer fra forskellige medier og informationskilder inden for genkendelige emner og problemstillinger
  • udtrykke oplevelser, følelser og viden i en sammenhængende, skriftlig form
  • afpasse en skreven tekst i forhold til modtageren, når der er tale om teksttyper fra dagligdagen
  • udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for almindeligt forekommende sociale omgangsformer
  • udtrykke sig uformelt mundtligt og skriftligt i en afpasse stilen efter modtager, situation og teksttype
  • anvende en basisviden om gængse teksters opbygning
  • anvende et tilstrækkeligt og forholdsvis præcist ordforråd inden for gængse emneområder
  • anvende synonymer eller omskrivninger
  • anvende en grundlæggende viden om faste vendinger og kulturbundne udtryk inden forområder, der kan føre til misforståelser
  • have en udtale, der ligner britisk sprogtone
  • anvende viden om centrale grammatiske områder, især ordklasser, ordstilling, verbernesformer og funktioner, når fokus er på den sproglige form
  • anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen bliver tilstrækkelig tydelig
  • udnytte de muligheder, der er for at opsøge og bruge engelsk uden for skolen
  • anvende, omskrive og bruge overbegreber, synonymer
  • lade kropssprog og mimik understøtte utilstrækkelig mundtlig kommunikation

Engelsk delmål

  • abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante
  • læse for at få oplevelse og information eller for at tilegne sig stof
  • anvende skimming og skanning, når store tekstmængder skal overskues, eller der søges efter information
  • udnytte computerens muligheder i forbindelse med informationssøgning og kommunikation
  • anvende ordbøger, grammatiske oversigter og bruge stavekontrol hensigtsmæssigt
  • anvende og udnytte viden om skriveprocessens faser
  • gennemføre en aktivitet alene og sammen med andre
  • have basisviden om værdier og normer i engelsktalende lande med baggrund i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa, musiktekster, blade, film, tv og internettet
  • perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande inden for emne som skole, livsstil, forbrug, fritids- og arbejdsliv og aktuelle politiske problemstillinger
  • benytte informationer fra engelsksprogede kilder i et vist omfang
  • belyse en sag fra flere sider i forbindelse med fremlæggelse af et emne eller i en debat
  • anvende engelsk som fælles kommunikationsform i mødet med udlændinge, på rejse og ved brug af e-mail