Idræt

(Vi lægger os op ad folkeskolens slutmål)

Kroppen og dens muligheder

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • anvende grundlæggende bevægelsesfærdigheder
  • anvende teknik, taktik og regler fra såvel individuelle idrætter som holdidrætter
  • afprøve og udvikle idrætslige lege og spil
  • udføre enkle former for opvarmning og grundtræning
  • skabe og gennemføre øvelser og serier med redskabsopstillinger, herunder sikker modtagning
  • udføre rytmiske forløb til musik
  • anvende dans og drama
  • planlægge og gennemføre aktiviteter i naturen
  • bevæge sig med fortrolighed og omtanke i og på vand.

Idrættens værdier

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • indgå i et forpligtende fællesskab i forbindelse med idrætsudøvelse
  • forholde sig til samspillet mellem fysiske og psykiske forandringer
  • forholde sig til fysiske og psykiske reaktioner, der opstår i med- og modspil samt i konkurrencer
  • vurdere bevægelsens æstetiske udtryk
  • forholde sig til viden om fysiske og biologiske faktorer i idrætten
  • drøfte betydningen af livslang fysisk aktivitet, herunder vurdere kvaliteter ved forskellige idrætter
  • forholde sig til idrættens idealer, først og fremmest fairplay og tolerance.

Idrætstraditioner og -kulturer

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • forholde sig til udviklingen af normer og værdier i dansk idrætskultur
  • bidrage med ideer til fysisk aktivitet sammen med andre
  • orientere sig i lokalområdets udbud af muligheder for fysisk udfoldelse
  • kende og afprøve forskellige former for idrætsudøvelse.